Gudrun eldar pengar – 2010
Gudrun Schyman från Feministiskt initiativ eldade upp 100 000 kronor som en manifestation för rättvisa löner mellan kvinnor och män. Summan som eldades upp motsvarar vad kvinnor i Sverige förlorar i lön varje minut, jämfört med män. Detta är en av de mest kända kampanjerna som utförts under Almedalsveckan och fortfarande refereras till än idag.

Bordellen i Almedalen – 2010
Bordellen i Almedalen gick ut på att uppmärksamma sexköparna om att efterfrågan är en förutsättning för prostitution, som i sin tur leder till människohandel för sexuella ändamål. Kampanjen var en del i ett projekt som Järfälla tjejjour drev med hjälp av medel från Länsstyrelsen i Stockholm. Själva bordellen bestod av en stuga i friggebodsmodell som stod uppställd i Visby under politikerveckan i Almedalen. Kampanjen för Järfälla tjejjour, som numera heter 1000 möjligheter har vunnit flera priser, bland annat Gyllene hjulet, 100-wattaren och Spinn.

Fuglesangs självmordsförsök – 2011
”Idag kommer jag att svälja tio gånger mer sömnmedicin än den rekommenderade dosen. Jag tar risken att dö. Men sannolikt överlever jag eftersom homeopatiska läkemedel inte fungerar.” Sa Christer Fuglesang när han tillsammans med nio andra medlemmar i föreningen Vetenskap och folkbildning genomförde han en aktion i Almedalen. ”Självmordsförsöket” genomfördes i direktsänd tv, syftet var att rikta uppmärksamhet mot alternativmedicin vars verkan inte är styrkt av medicinsk forskning. Fuglesang och hans medförfattare tog tio gånger den rekommenderade dosen av den homeopatiska sömnmedicinen Coffea Alfaplex för att demonstrera detta. Inget allvarligt hände efter intaget.

Nallar över Vitryssland – 2012
Tusen nallebjörnar släpptes ner över Minsk av reklambyrån Studio total för att uppmuntra yttrandefrihet i Vitryssland. Nallarna var alla utrustade med en fallskärm och en skylt som krävde yttrandefrihet i landet. Kampanjen gjordes för grupper som Charter 97 och Tell the Truth, som båda arbetar för yttrandefrihet i Vitryssland.

Sitt med Dawit – 2013
Manifestationen Sitt med Dawit är en kampanj som vill väcka engagemang för den svensk-eritreanske journalisten, Dawit Isaak, somär fängslad i Eritrea sedan 2001 utan rättegång för sina åsikters skull.Under 2013 ställdes en snarlik kopia av Dawit Isaaks cell upp på en plats i Almedalen. Där bad föreningen bakom kampanjen deltagarna att låta sig låsas in under 15 minuter i cellen för en stunds reflektion. Kampanjen vann utmärkelsen Hetast i Almedalen.

Ryska Pussy Riot – 2013
År 2012 dömdes tre medlemmar ur den feministiska punk- och performancegruppen Pussy Riot till två års fängelse för huliganism. De hade genomfört ett regimkritiskt uppträdande framför ett altare i en katedral i Moskva som tydlig kritik mot presidenten Vladimir Putin. Syftet vara att påvisa det starka bandet mellan den rysk-ortodoxa kyrkan och Putin. Händelsen väckte internationell uppmärksamhet och gruppen fick stort stöd av både kända och okända människor. Under Almedalsveckan besökte två medlemmar ur Pussy Riot, tillsammans med organisationen Civil Rights Defenders, Visby för att möta journalister och svara på frågor.

Mini fixar – 2013
BMW-ägda bilmärket Mini lanserade sig som Almedalens fixare. Under kampanjen #minifixar erbjöd bilmärket Mini två bilar för att hjälpa de på Almedalen som behövde skjuts eller buda något. Kampanjen byggde helt på Twitter utifrån att tidigare år identifierat vilka behov som varit vanligast under Almedalsveckan. En sambandscentral höll dygnet runt koll på Twitter och de förfrågningar som kom in via #minifixar.

Nyheter 24s liemannen – 2015
En lieman/kvinna vandrade runt som tidningsdöden i Almedalen och skulle ta livet av gammelmedia. Svenska Dagbladet kallade tidningsdöden för ”årets PR-kupp” och lokaltidningen Gotlands Allehanda tryckte ironiskt upp en liten bild i just en papperstidning.

Cancerfonden och skuggakuten – 2015
Att skydda sig mot solens strålar är livsviktigt. Hudcancer fortsätter att öka dramatiskt och det beror på våra solvanor. Därför erbjöd Cancerfonden en “skuggakut” för politiker och andra besökare under Almedalsveckan. Ett antal livvakter med paraplyer fanns på plats för att hjälpa till att skydda mot solen. Med Skuggakuten ville de med glimten i ögat erbjuda ett sätt att skydda sig mot solen samtidigt som de spred kunskap om hudcancer. Vem som helst kunde boka en av livvakterna i Skuggakuten till en politiker, kollega eller vän via Twitter eller i Apotekets monter i Visby hamn.

SOS Barnbyar #Rotlös – 2016
På en byggnad ovanför Vinäger på S:t Hansgatan i Visbys mest centrala delar placerades en målning av konstnären Hop Louie. Motivet var en tolkning av de många livsberättelser som finns från barn på flykt. Bilderna är skapade från en självupplevd historia från en ung tjej som vid sex års ålder tvingades fly från Irak. Efter att ha levt på flykt i ca 5,5 år i Jordanien kom hon så småningom till Sverige. Hon återgav känslan av att tvingas fly; ”som att bli uppdragen med rötterna”. Syftet med kampanjen var att synliggöra de barn som lever i samhällsvård i Sverige, och öka medvetenheten om att barn som är omhändertagna av samhället många gånger löper stor risk att fara illa.

Demonstrationer mot Nordiska motståndsrörelsen – 2017
Nordiska motståndsrörelsen beviljades marktillstånd i Visby hamn under Almedalsveckan. Något som orsakade stor debatt och flera organisationer protesterade. I ett av Nordiska motståndsrörelsens granntält stod organisationen JAG, som jobbar för personer med flera stora funktionsnedsättningar. Medlemmarna beslutade att åka tidigare från Almedalen på grund av nazisternas närvaro och istället göra en utställningom Nazitysklands program för utrotning av personer med funktionsnedsättningar. Organisationen Make Equal genomförde kampanjen #ochjagprotesterade där de ställde ut stora högar med skor intill den plats som Nordiska motståndsrörelsen hyrde, som en association till nazisternas koncentrationsläger.

 

Vill ni också göra en uppmärksammad kampanj? Kontakta oss!

Kontakta oss

Amedalsbyrån har över 20 års samlade kunskaper och erfarenheter från Almedalsveckan och är ett resultat av samverkan mellan Orakel PR och Kusinerna Kommunikation. Tillsammans kan vi erbjuda kunderna ett helhetskoncept på Almedalsveckan.

Kontakta oss för en lyckad Almedalsvecka: info@almedalsbyran.se

Skeppsbron 24, 621 58 Visby

Skeppsbron 8, 111 30 Stockholm