Egil Grönberg har jobbat med catering under Almedalsveckan i över sex år och innan dess som projektledare inom PR och event. I september 2014 startade han cateringfirman Egils Kök. Egil älskar främst pulsen och tempot under Almedalsveckan och att allt han jobbat med i nästan sju till åtta månader ska genomföras på bara fem dagar. Under Almedalen förstärker de sitt team och är ungefär 35 personer som jobbar. Allt från smörgåsberedning på nätterna, kockar, projektledare, eventpersonal, diskare och planerare.

 

   

Catering kan enligt Egil bygga en liten hype kring eventet genom att avsändaren tänker långsiktigt, gör något som sticker ut och får gästerna att stanna längre. Det gör att de bättre kommer ihåg både budskap och det som kommunicerades om det binds ihop med maten som serveras.

Den främsta utvecklingen Egil har sett på Almedalsveckan är att det blir mer och mer näringsliv som kommer och att den hela tiden växer.

 

Jag kommer ihåg valåret 2010 när man sa att nu kan det nog inte bli större. Men det motbevisas ju varje år, säger Egil Grönberg

 

Det mest minnesvärda cateringeventet i Almedalen
Aftonbladets Almedalsmingel 2015, samma kväll som EM-finalen i U21 gick av stapeln, där Sverige vann på straffar. Vi visade matchen på storbild och drog över tiden vi hade på tillståndet med nästan tre timmar. Det var nästintill karnevalsstämning i Almedalen kl 00.15 när Sverige vann.

 

Den populäraste snitten
Vår Västerbottenpaj toppad med löjrom är en klassiker. Men getostkrämen på parmachips med syltat tranbär blev en storsäljare i år, säger Egil Grönberg.

 

Den populäraste lunchen
Många pratar ju om wraps under Almedalen och det går inte att sticka under stol med att det blir en hel del wraps. Men vår räksallad med ägg, avokado och couscous är nog ändå mest populär.

 

Egils fyra bästa tips för att lyckas med ditt events catering i Almedalen:  

  • Var ute i god tid med förfrågan, gärna innan april
  • Tänk igenom vad ni vill verkligen söker
  • Försök ha en röd tråd i mat och dryck kontra det som ska kommuniceras till gästerna
  • Se över er lokal/eventytas utrymmen. Vad kan man göra och inte? (Det kan exempelvis vara svårt med grillning om ni är i ett tält på 3×3 meter)

Kontakta oss

Amedalsbyrån har över 20 års samlade kunskaper och erfarenheter från Almedalsveckan och är ett resultat av samverkan mellan Orakel PR och Kusinerna Kommunikation. Tillsammans kan vi erbjuda kunderna ett helhetskoncept på Almedalsveckan.

Kontakta oss för en lyckad Almedalsvecka: info@almedalsbyran.se

Skeppsbron 24, 621 58 Visby

Skeppsbron 8, 111 30 Stockholm